loading...
پایگاه بسیج دانش آموزی دبیرستان پسرانه ابن سینا آبادان
mohammad بازدید : 50 یکشنبه 14 خرداد 1391 نظرات (0)

هفته بسيج®


به مجموعه انديشه ها، ارزش ها و رفتارهاي يک قوم، فرهنگ گفته مي شود. در حقيقت، فرهنگ، چيزي است که به زندگي، ارزش حياتي مي بخشد. فرهنگ همچون روحي در افکار و رفتار مردم جريان دارد و اصلي ترين وسيله حفظ جامعه است؛ چرا که عناصر گوناگون اجتماع در بستر فرهنگي به هم پيوند مي خورند. جامعه اي که مشکل فرهنگي داشته باشد، نظم نمي پذيرد و رفتارها در آن، قابل در آن، پيش بيني، هدايت و برنامه ريزي نخواهند بود.

 


بسيج، بر اساس ارزش هاي انساني و فرهنگ عميق اسلامي شکل گرفته و رمز موفقيت آن، اين است که از اعتقاد ميليون ها انسان برخاسته است. زماني که افراد مسير زندگي و هدف خود را با تفکر بسيج هماهنگ و هم سو مي بينند، به بسيج گرايش مي يابند. ايمان، اخلاص، ايثار و شجاعت، ويژگي هاي بسيجي اند که در دامن فرهنگ اصيل اسلامي رشد کرده اند.

بسيج در بيان مقام معظم رهبري
 
هر کس که در دل براي سرنوشت خود، سرنوشت اين ملت و آينده ايران اسلامي ارزش قائل است آن کسي که براي استقلال و هويت ملت خود ارزشي قائل است، آن کسي که از تسلط قدرتهاي بيگانه بيزار است، آن کسي که برايش آينده اين کشور و اين ملت و آينده دنياي اسلام يک هدف بزرگ محسوب مي شود، آن کسي که از رنج هاي ملت فلسطين دلش خون است ... آن کسي که مايل است بيش از يک ميليارد مسلمان دنيا قدرت عجيبي را تشکيل بدهند که بشريت را به سمت کمال هدايت کنند و خودشان در قله کمال قرار بگيرند، آن کسي که اين احساسات و اين درکها را دارد و حاضر است در اين راه قدمي بردارد او بسيجي است. (از بيانات مقام معظم رهبري در اجتماع خانواده هاي مکرم شهداي اراک 24/8/79)
 رهبر 12 ساله:
- شهيد فهميده بسيار خوش برخورد و خنده رو بود و با همه با چهره اي گشاده و باز برخورد مي کرد . خيلي زود با افراد مي جوشيد و صميمي مي شد . نسبت به همه ، به خصوص در برابر بزرگترها مودب بود و احترام مي گذاشت . با برادر ( شهيدش) داوود، علاوه برروابط برادري متعارف ، رفيق نيز بود و به او احترام خاصي مي گذاشت . خيلي بي غل و غش بود و در يک جمله يک رنگ و صادق  . قولي را که ميداد عمل مي کرد و نسبت به وفاي به عهد حساس بود و هرگز تخلف نمي کرد.

بسيج در وصيت نامه امام خميني:

قواي مسلح از ارتش و سپاه و ژاندارمري و شهرباني تا کميته‏ها و بسيج و عشائر ويژگي خاص دارند اينان که بازوان قوي و قدرتمند جمهوري اسلامي‏مي‏باشند و نگهبان سرحدات و راهها و شهرها و روستاها و بالاخره نگهداران‏امنيت و آرامش‏بخشان به ملت مي‏باشند، مي‏بايست مورد توجه خاص ملت و دولت ومجلس باشند و لازم است توجه داشته باشند که در دنيا آنچه که موردبهره‏برداري براي قدرتهاي بزرگ و سياستهاي مخرب بيشتر از هر چيز و هرگروهي است، قواي مسلح است.

تدبير امام، تشکيل بسيج
مردم، اصلي ترين بخش جامعه اند که نقشي حياتي در تأمين سلامت و موفقيت کشور بر عهده دارند. آنها هستند که با آگاهي و هوشمندي، جامعه را به سوي موفقيت پيش مي برند يا با ناآگاهي هاي خويش، سرنوشت شومي را براي کشور رقم مي زنند.

حضرت امام خميني رحمه الله با بينش عميق خود، بارها بر جايگاه مهم مردم براي رساندن کشور به سعادت، تأکيد ورزيد. ايشان با درايت بي نظير خود در سال هاي سخت دفاع، قشرهاي گوناگون را به يک پارچگي و بسيج عمومي براي نجات کشور از بحران جنگ تشويق کرد. قدرت مردم در پرتو تدبير آن پير فرزانه و پيوند الهي آنان با يکديگر، نه تنها کشور را از رنج هاي جنگ نجات داد، بلکه بعد از جنگ نيز بسيج را به عنوان يکي از بزرگ ترين و محکم ترين نهادهاي کشور مطرح ساخت.

بسيج؛ نهادي اجتماعي
حضور پر رنگ و موفق بسيج در جنگ تحميلي، ارزش بسيج را بيش از گذشته در برابر چشم ها قرار داد. ازاين رو، بيشتر مردم، بسيج را به عنوان نهادي نظامي مي شناسند. بايد توجه داشت که گرچه يکي از وظيفه هاي مهم بسيجيان، آمادگي نظامي براي دفاع از خطرهاي نظامي است، ولي بسيج در نظر امام خميني رحمه الله ، تکليفي فراتر از اين دارد.

در انديشه ايشان، بسيج، نهادي اجتماعي است. نهادي گسترده که پاسخ گوي بسياري از نيازهاي اساسي و حياتي جامعه است و چنان با بخش هاي ديگر نظام پيوند دارد که جدايي آنها از هم در جامعه اسلامي امکان پذير نيست. بسيج با کارکردهاي گوناگون خود، ياري رسان نيازهاي آموزشي، عمراني، سياسي، دفاعي و... است. بسيج سوادآموزي، بسيج سازندگي و بسيج محروميت زدايي، قسمتي از برنامه هاي بسيج در کشور است.

بسيج محروميت زدايي
فقر، يکي از جدي ترين مشکلات موجود در کشورهاي جهان است. هر سال تعدادي از انسان ها به دليل سوء تغذيه و کمبود بهداشت، جانشان را از دست مي دهند. مردماني که بر اثر زراندوزي، خودکامگي و قدرت طلبي ديگران، در تنگ دستي و فلاکت به سر مي برند.

انقلاب اسلامي در ايران، با بيداري قشر محروم جامعه شکل گرفت. پس از پيروزي انقلاب، امام خميني رحمه الله ، محرومان را صاحبان اصلي انقلاب دانست و نظام اسلامي را حکومتي عدالت خواه معرفي کرد. يکي از برنامه هاي ايشان، تشکيل بسيج محروميت زدايي بود. گرچه تعدادي از نهادهاي دولتي براي ريشه کني فقر تلاش مي کردند، ولي ايشان با فراخواني از همه مردم، درخواست کردند تا در هر محله اي، گروهي شامل مهندسان، کارشناسان شهرسازي و خانه سازي، يک روحاني و يک نماينده دولت انتخاب کنند. اين عده بدون هيچ پاداش مادي، با استفاده از کمک هاي مردمي و انسان دوستانه توان مندان، به رسيدگي حال محرومان و مستمندان مي پرداختند.

بسيج سوادآموزي
اسلام، فراوان به فراگيري دانش توصيه کرده است. دانش آموزي، نه تنها زندگي اجتماعي را سامان مي بخشد، که يکي از بهترين راه هاي رسيدن به خداست. در آموزه هاي ديني ما، دانش اندوزي و تفکر، عبادتي است که پاداشي بيش از عبادت هاي ديگر دارد.

آنچه در رژيم ستمشاهي بر ملت ايران سايه انداخته بود، تنها ظلم و استبداد نبود. دانش، بزرگ ترين نعمتي بود که مردم از آن محروم بودند. بيشتر مردم توان خواندن و نوشتن نداشتند و مسير روشني براي پيشرفت در برابر خود نمي ديدند. بسيج سوادآموزي با دستور امام خميني رحمه الله به وجود آمد. ازاين رو، بي سواد و باسواد، دست در دست هم نهادند تا راه هاي موفقيت کشور را هموار سازند. بسيج سوادآموزي با هدف نجات مردم از ناداني، شروع به کارکرد و بي سوادي را تا مرز ريشه کني پيش برد.

بسيج در دفاع مقدس
تاريخ بشر، جنگ ها و کشمکش هاي فراواني به خود ديده است. کشورگشايي ها، ثروت اندوزي ها، قدرت طلبي و شهرت طلبي ها، انسان هايي را رو در روي هم به ميدان نبرد کشانده و ذهن انسان را از خاطره هاي غارت و خون ريزي پر کرده است.

دفاع مقدس ملت ايران در طول هشت سال، ماهيتي متفاوت از جنگ هاي ديگر دارد. آنچه رزمندگان ايراني را تا پاي جان در ميدان نگاه مي داشت، ثروت و قدرت و شهرت نبود. دفاع مقدس، تصوير روشني از تفکر بسيجي است. در اين تفکر، انسان، موجودي مادي نيست که در حصار دنيا محصور باشد، بلکه موجودي الهي است که براي رسيدن به سعادت جاوداني تلاش مي کند. همين تفکر است که ذهن هاي آگاه فراواني را از سراسر جهان به خود معطوف داشته است.

بسيج جهاني
اسلام، ديني جهاني است که در مکان يا زماني خاص محدود نمي شود. ديني که نويد آزادي، اخلاق و سعادت را براي تمامي انسان ها به ارمغان آورده است. دورانديشي امام خميني رحمه الله نيز برآمده از همين باورهاي ديني است و فرياد رساي آزادي خواهي او همچنان در گوش تاريخ طنين انداز است. ندايي که مستضعفان عالم را به يک پارچگي فرا مي خواند و بسيج را بهترين الگو براي آنان مي داند. بسيج در تفکر حضرت امام رحمه الله ، بهترين محور وحدت ملت هاي مظلوم است. ايشان مي فرمايد: «هان اي ملت هاي جهان که مستضعفيد! از جاي برخيزيد و حق خود را بستانيد و از عربده هاي قدرتمندان نهراسيد که خداوند با شماست و زمين، ارث شماست. وعده خداوند متعال، تخلف ناپذير است.» «من اميدوارم که اين بسيج عمومي اسلامي، الگو براي تمام مستضعفين جهان و ملت هاي مسلمان عالم باشد».

برچسب ها هفته بسيج" ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نمایشگر IP

    آمار سایت
  • کل مطالب : 8
  • کل نظرات : 8
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 9
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 9
  • بازدید ماه : 9
  • بازدید سال : 149
  • بازدید کلی : 2,894
  • تلویزیون آنلــاین